Facebook Twitter LinkedIn
cerifikat
formats

Predaj Margarínu končí, nechcú ho ani Američania

Pri potravinách s tak zlou reputáciu robí margarín celkom pekné čísla. Jeho globálny predaj od roku 2000 stúpol podľa údajov z Euromonitora až o 60 %. Kde je teda problém? Konkurenčné maslo rástlo za rovnaké obdobie dvojnásobne.

 

Ukázala so sa, že veľkým problémom pre margarín je jeho zloženie. Medzi rokmi 1990 a 2000 začala odborná verejnosť informovať o nenasýtených tukoch a mastných kyselinách. Následne sa spotreba margarínu prepadla najstrmšie vo svojej 100 ročnej americkej histórii. Neskôr sa trend okolo roku 2005 ustálil, nie že by Američania začali kašlať na vedecké varovania, ale ak by krivka klesla ešte viac, potom by už asi na zaoceánskom trhu margarín nekonzumoval vôbec nikto.

Bolo to okolo roku 1990, New England Journal of Medicine publikovali štúdiu zaoberajúcu sa zložením tukov v margarínoch. Podľa výsledkov pozorovaní nebol upravený rastlinný tuk zdravší než nasýtené tuky. Začalo sa písať hanlivo o priemyselne hydrogenovaných olejoch, nenasýtených tukoch v „trans“ konfigurácii. Trans-mastné kyseliny podobne ako nasýtené tuky, zvyšujú cholesterol v krvi, očakáva sa, že vláda USA ich nakoniec v potravinách zakáže. Po takýchto tvrdeniach sa maslo ukázalo ako alternatívny  zdroj tuku. Možno nie práve najzdravší, ale dá sa konzumovať s mierou.

Margarín končí, Američania ho už nechcú

Tržby margarínu v USA klesli o zhruba 32 percent od roku 2000, zatiaľ čo predaj masla vzrástol o 83 percent. Rok 2010 je posledným, pre ktorý sú k dispozícii údaje o spotreba margarínu. Spotreba masla pokračovala vo svojom raste aj v rokoch 2011 a 2012.

Unilever, jedna z najväčších svetových potravinových spoločnosti, aj na našom trhu má tri margaríny. Na prepad zareagovala presne pred rokom. Počas konferencie investorov 5. decembra 2013 verejne zaprela svoj anti-maslový postoj a na európskych trhoch začala ponúkať „mastné“ mliečne výrobky. Dnes Unilever potvrdil podozrenie, že margarín už nikdy nebude generovať také zisky ako kedysi. Vyčlenil svoje nátierky do samostatnej spoločnosti. Tento krok sa dá chápať aj tak, že divíziu nakoniec ponúkne na predaj.